Selasa

Kita mungkin tak cukup kalsium

Assalamualaikum

Korang suka minum susu tak? Aku tak suka gila susu. Aku tak suka bau susu tu. Of course bau macam lembu la kan. Tapi tekak aku sungguh tak boleh menerima bau susu. Tapi hasil tenusu lain macam cheese tu aku ok je. Ngade. Hehe. Eh yogurt tu hasil tenusu ke? Tapi yogurt pun kaya dengan kalsium kan.

Baiklah saudara saudari sekalian. Hari ini aku nak bercerita tentang kalsium. Kalsium ni adalah salah satu mineral penting untuk pembentukan tulang dan gigi.

Sumber semulajadi kalsium
(1) Produk tenusu
(2) Sayuran hijau seperti bayam
(3) Kekacang

Bagi kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar, kalsium sangat penting untuk pembentukan tulang yang kuat. Tapi perasan tak. Bila dah umur pertengahan 20 an. Ramai yang mula tak menitik beratkan pengambilan kalsium. Mula minum susu semula bila mengandung bagi wanita. Kalau orang lelaki bila dah masuk 40 an. Tu pun kalau takde sakit-sakit sendi dan tulang. Still tak regularly minum susu. Aku sendiri masa study dulu minum susu coklat Van Houten sebab sedap gila. Susu UHT susu segar bagai tu guna kalau nak buat dessert je. Hehehe..

Sebenarnya kalsium sangat besar fungsinya dalam badan kita. Ramai orang tau yang itu. 99% simpanan kalsium  adalah pada tulang dan gigi. Manakala 1% lagi ada dalam darah. 1% ni adalah untuk memastikan fungsi tubuh berjalan dengan sempurna. Biasanya bila seseorang tak dapat jumlah kalsium yang mencukupi (untuk 1%), kalsium simpanan dalam tulang dan gigi akan diambil bagi memastikan tubuh dapat berfungsi dengan baik. Sekiranya keadaan kekurangan kalsium dalam darah berterusan dan tidak digantikan, kepadatan tulang akan merosot.


Contoh tulang padat dengan tulang osteoporosis
Fungsi lain kalsium selain dari untuk pembentukan tulang dan gigi
(1) Pembentukan struktur normal sel
(2) Sistem saraf
(3) Pembekuan dan tekanan darah
(4) Fungsi otot dan untuk denyutan jantung yang normal

Sekurang-kurangnya 600gram kalsium hilang setiap hari. So kalau makanan yang kita makan tak dapat bekalkan sebanyak at least 600gram kalsium. Lebihnya akan diambil dari tulang dan gigi. Kesan kekurangan kalsium adalah seperti
(1) Mudah mengalami kekejangan otot atau semut-semut (orang kampung aku kata kepai)
(2) Sukar tidur (Insomnia)

(3) Usus menjadi lemah dan sering sembelit
(4) Sakit pinggang dan kaki
(5) Cepat naik angin dan mudah terkejut
(6) Luka susah sembuh, darah lambat beku
(7) Oleh kerana kekurangan kalsium menyebabkan tisu kolagen sukar terbentuk, ia juga akan mengakibatkan masalah sakit sendi
(8) Menurunkan kadar metabolisme
(9) Meningkatkan risiko penyakit tekanan darah tinggi dan penyakit jantung
(10) Lemah, tidak berdaya dan cepat letih

Simptom kekurangan kalsium pada kanak-kanak pulak
(1) Selalu berpeluh ketika tidur
(2) Sukar tidur lena
(3) Terkejut, menangis pada waktu malam
(4) Hyperaktif
(5) Tiada selera makan, memilih makanan
(6) Lewat tumbuh gigi (Selepas 10 bulan)
(7) Lambat berjalan (Selepas 13 bulan)
(8) Kaki bengkok, tak boleh berdiri tegak
(9) Rendah, lemah badan

Kalau ibu-ibu yang dah lepas bersalin, rambut mudah gugur. Salah satu puncanya juga adalah kerana kekurangan kalsium. Biasa la perempuan ni delicate sikit. Aku sendiri lepas anak masuk dua ni selalu jugak sakit-sakit sendi dan lenguh otot kaki. Kalau kurang secara extreme, gigi pun boleh rosak. So pada wanita-wanita diluar sana. Jangan abaikan pengambilan kalsium ya.

Oleh sebab aku memang tak suka sangat nak minum susu, patut at least minum dua kali sehari. Aku minum sekali je. Lebihnya aku supply dengan ambik tablet calcium magnesium. Aci dak? Hahaha.. Tapi aku suka ambik tablet tu sebab kalau sakit kaki ke lenguh2 tu. Malam aku ambik 2 bijik terus tidur. Lena sampai pagi.

Bagi yang selalu kena migrain ke sakit kepala. Rajin-rajin ambik kalsium. Sebab kalsium ni salah satu fungsinya adalah sebagai penenang semula jadi. Takde la kesan serta merta macam makan panadol. Tapi dia akan mengurangkan severity sakit kepala dari masa ke semasa. Kalau payah tidur pun elok makan kalsium dari makan ubat tidur.

Penting bagi seorang wanita memastikan tulang mereka adalah pada tahap yang sangat padat sebelum masuk umur 30 tahun. Sebab selepas umur 30an, berapa banyak ambik kalsium pun kepadatan tulang akan menurun. Kalau tulang dah sedia ada reput. Lepas umur 60, sendiri mau ingat lah ya. Hehehe..

Graf kepadatan tulang wanita dan lelaki
Tak semestinya kalau sakit tu sebab kurang kalsium je. Tapi kekurangan kalsium adalah penyumbang. Sama jugak macam entry aku pasal kesan kekurangan Vitamin C. Semua nutrisi yang kita ambik memang saling berkait. Kalau kurang Vitamin C. Kalsium susah nak diserap. So kena pandai balance kan pengambilan. Tak ada nutrisi yang tak penting. Semuanya penting. Walau pun perlunya dalam jumlah yang sikit. Banyak penyakit zaman sekarang adalah berpunca dari apa yang kita makan.

Nota kaki : Aku bukan doktor. Mungkin ada fakta yang silap. Kalau korang perasan tolong betulkan ya.

Daa

8 comments:

K O R I E berkata... [Reply]

huhu.
klu mangandungkalsiumlg byk diperlukan.. korie bru bljar bab2 mengandung ni^^

Unknown berkata... [Reply]

kurang kalsium tulang boleh reput ke? takut huhuu

Ilyana berkata... [Reply]

malas minum susu jugak...
simptom2 kurang kalsium tu mmg kena kat diri sndri. harus bertindak segera. hehe

p/s: dah jwb tag!

Unknown berkata... [Reply]

korie,
betul2..org pompuan kena lebih kalsium..time period tu pun nak kena ambik lebih gak..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

Bro Ahmad,
takde lah serta merta..tapi in a long term memang boleh repot tulang..hehe..

Unknown berkata... [Reply]

yana,
saya pon ada..tapi minum susu tu kejap minum kejap tak..tablet kalsium pun makan bila da sakit.. hahaha..

Irfa berkata... [Reply]

saya mmg tak de mslh minum susu..bila peknen lagi teratur minum susu..risaukan baby dlam perut ;-)

Unknown berkata... [Reply]

wahh..bagusnya..husband saya sampai paksa2 saya minum susu anlene masa ngandung dulu..huhu..

Semua tulisan dan gambar dalam Ourkizuna adalah hak milik peribadi hasil nukilan pemilik blog melainkan diterangkan sebaliknya. Sila hormati hak orang lain sebagaimana orang lain menghormati hak anda.

Feel free to copy, but please do it with responsible. Sebarang maklumbalas atau pertanyaan, boleh tujukan kepada kesoma.rai@gmail.com